Kas tas ir? Sniegs, ūdens vai gaiss?

Šī gada  janvārī 3. grupā "Mārīte" tika organizēts pasākums „Piliena ceļojums ziemā.” Bērni pētot, aktīvi spēlējot un veicot dažādas ziemas aktivitātes noskaidroja, ka dabā viss ir saistīts un ūdens sastāv no trīs stāvokļiem: šķidrs, ciets un gāzveida.

Noskatoties video par sniegpārsliņu, bērni uzzināja, kā tā veidojas, kā izskatās un kā uzkrājoties mākonī, krīt uz zemes, mājām, kokiem un zemes. Pastaigas laikā bērni meklēja pārsliņas, jo pasakainā Sniegpārsliņa, atnākot ciemos pie bērniem, lūdza atrast viņai draudzenes. Bērni nolēma izmantot palielināmo stiklu jeb lupas, tā kā sniegpārsliņas ir maziņas un grūti saskatāmas. Pēc tam, kad bērni atrada sniegpārsliņas, viņi nolēma paspēlēties ar sniegu. Rotaļājoties bērni novēroja, ka tad, kad ārā ir sals sniegs ir irdens, bet atkusnī sniegs paliek lipīgs un no tā var uzcelt sniegavīru, zaķi vai cietoksni. Pastaigas laikā bērni pievērsa uzmanību zaķim, kuru viņi uzcēla no sniega jau agrāk, bet tagad viņš ir pārklāts ar ledu. Izrādījās, ka ledus ir ciets. Bērni nolēma uzzināt, kāpēc tā ir noticis.

Pirms doties prom no pastaigas, bērni salasīja spainīšos sniegu un atnesa uz grupiņu. Vērojot sniegu, saprata, ka siltumā sniegs kūst un pārvēršas ūdenī (pilienos). Kāmēr bērni meklēja Sniegpārsliņas draudzenes, sniegpārsliņa pārvērtās par pilienu. Kopā ar pilieniņu bērni turpināja aktīvās aktivitātes un novērojumus ar ūdeni, iepazinās ar tādu ūdens stāvokli kā šķidrs. Bērni kopā ar skolotāju izkusušo sniegu nolika ārā uz palodzes lai novērotu vai pārvērtīsies atpakaļ sniegā? Pēc kada laika, bērni ar prieku novēroja, ka ūdens pārvērtās ledū, nevis sniegā. Bērni sasalušo ledu vēroja ar lielu interesi un secināja, ka sniegs, kūstot, pārvēršas ūdenī, bet nepārvēršas atpakaļ sniegā, bet pārvēršas ledū. Tad bērni saprata, kāpēc zaķis ir ledū.

 

Informāciju sagatavoja pirmsskolas izglītības skolotājas Danuta Žurova un Rita Šukele